torsdag 22 oktober 2009

Inlägg i debatten (HBT-frågorna)

Hejsan!
Här kommer mitt inlägg i debatten kring utbildning i HBT-frågorna. Jag har egna erfarenheter av hur kunskap hjälpt mig komma närmre och bättre förstå andra människor.

"Kyrkomötesvänner!

Jag delar de tankar som kommer fram i utskottets överväganden. Däremot delar jag inte utskottets slutsats. Jag menar att det finns någonting viktigt att hämta i de tankar som uttrycks i motionen.

Än ser vi en gåtfull spegelbild...

Inom pedagogiken finns många kloka ord och tankar på hur man kan öka möjligheterna till kunskapsinhämtning. Learning by doing är ett exempel som många känner igen, ett annat är att summan är större än delarna var för sig. Kunskap är helt enkelt bra. Församlingar, stift och även vi här på kyrkomötet växer genom att lära oss nya saker, att lära är inte någonting som man slutar göra. Vi människor slutar aldrig utvecklas. Förslaget att utbildas i HBT-frågorna är viktigt. Ibland behöver vi helt enkelt mer kunskap för att bättre kunna möta och bemöta människor som vi kommer i kontakt med.

Genom kunskap kan ord som fördomar och distans förvandlas tillgemenskap och närhet. Även om orden inte förändras drastiskt kan ändå ridån mellan ett DOM och ett VI bli mer genomskinlig.

Då kan vi se varandra ansikte mot ansikte…

Bifall till reservationen av Birgitta Lindén vilket är det samma som bifall av punkt 2 i motionen."

AB IMO PÉCTORE - UR HJÄRTATS DJUP
NANNA

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar