onsdag 9 juni 2010

Så var det äntligen dags att göra det jag skulle göra från början

Skriv till oss

Med hjälp av dina synpunkter kan vi göra SL-trafiken bättre.

Här kan du skicka e-post direkt till oss. Eftersom du hjälper oss med sorteringen hamnar ditt ärende snabbare där det ska.

För att spara ditt ärende på Mitt SL måste du vara inloggad.

Vi har ingen möjlighet att besvara frågor om resvägar och tider via e-post. Prova istället att använda vår reseplanerare, eller ring vår kundtjänst på telefon 600 10 00.

Vill du skicka brev är adressen:

SL Kundtjänst
Box 30047
110 30 Stockholm

* Obligatoriska uppgifter.

Ps. Vill ni läsa exakt vad jag skrev får ni gå framåt i listan, första inlägget.

Jag diggar särskilt det jag rödmarkerat. Haha

Mitt SL

Välkommen till Mitt SL!

Mitt SL gör din vardag med SL lite enklare. Här kan du bland annat koppla ditt SL Access-kort till förlustgarantin, hitta information för dina resor och skräddarsy tjänster för att underlätta ditt resande. Du kan också ta kontakt med vår kundtjänst och ha en överblick över dina ärenden hos oss.

Välj i menyn till vänster för att skapa ett eget konto. Där hittar du också mer information om hur du kan använda Mitt SL.

Nu är aktiveringen klar så att jag kan börja använda "Mitt SL" - eller?

Ditt kontot är nu aktiverat.
Logga in för att använda alla tjänster på Mitt SL.

Aktiveringen skulle gå enkelt via en direktlänk - eller?!

Sidan kunde inte hittas

Sidan du söker kan vara omdöpt eller flyttad.

Om du skrivit in adressen direkt i adressfältet, kontrollera gärna att du stavat rätt.

Du kan också använda Sökfunktionen eller gå till Startsidan för att hitta det du söker.

Klart med kontot - eller?!

Tack, ditt konto är skapat!

Nu har du kommit ett steg närmare att börja använda Mitt SL, men du är inte riktigt klar ännu. Du behöver aktivera ditt konto genom att klicka på länken i det meddelande som skickas till dig på den e-postadress du angivit.

Det är mycket krångligt att logga in på SL.se Särskilt lösenordet.

Intressant också att man kan få nyhetsbrev. Det är ju verkligen något människor måste stå i kö för :-)
Det visade sig vara mycket svårare än man kunde tänka sig att genomföra den här registreringen.

Kopierat från hemsidan:

Lösenordet måste innehålla minst en versal (A-Z), en gemen (a-z) samt en siffra (0-9). Även tecknen @._- tillåts.
Ange födelsedatum på formatet ÅÅÅÅMMDD.
Födelsedatum är inte ett giltigt datum.

Personnummer eller födelsedatum

För att du ska kunna registrera ditt SL Access-kort och få tillgång till förlustgarantin behöver vi ditt personnummer.

Fyller du enbart i ditt födelsedatum kommer du bara åt övriga tjänster i Mitt SL.

För att kunna skapa ett konto med personnummer måste du ha fyllt 16 år.

Mer om användning av personuppgifter

* Obligatoriska uppgifter

Mitt klagomålsmail till SL, 20100609

Rubrik: Nya hemsidan, särskilt reseplaneraren
Hemsidan fungerar sämre än tidigare menar jag - gör ni ändringen för att den ska fungera med iPhone eller vad?
Exempel på försämring:
När du ska snabbsöka resa åker rullgardinerna ut direkt och man måste skrolla ner för att få det som redan är förinskrivet vilket inte krävdes tidigare. Jag prövade att skriva Kungsholms torg men hamnade hela tiden i Bandhagen - ungefär som om jag skulle talat med SJ's automatiska kundtjänst.
"Vart vill ni åka?"
"Jag vill åka till Göteborg"
"Du vill resa till...Hemavan"
"Nej. Jag vill åka till GÖötebOorg"
"Du vill åka till...Växjö"
osv. Hopplöst.
Exempel 2:
Det är svårare att läsa nu eftersom det blivit ännu fler olika teckensnitt!
Personligen gillar jag inte den urblekt östtyska 70-talsstilen heller men det är ju personlig känsla och inte ett direkt klagomål.
Ps. Varför måste jag vara inloggad för att skriva till er?! Det måste ju vara möjligt att ta emot mail från era konsumenter utan att de måste registrera sig på er hemsida? Inloggningen var dessutom mycket krånglig att genomföra.
Med vänlig hälsning
Nanna