tisdag 18 november 2008

Rasism - och jag märker inte en sjättedel

Först måste jag skriva om att jag skrev på en lista mot nazistvåld ute på stan i förra veckan och innan jag gick därifrån så slängde jag lite käft med killen med listan. Han hade väldigt mycket åsikter om nazister, inga positiva som ni förstår. Utan att föredra hela samtalet mellan oss så ville han väldigt gärna övertyga mig om vissa saker - bla att man inte skulle tillåta nazister att demonstrera - vilket jag var helt emot, av principskäl. En sak han sa då när jag försökte bredda debatten tänkte jag inte på förrän igår...
"Du kan välja" sa han "du är svensk, du ser svensk ut. Du kan välja. Men om en svart tjej eller kille kommer i närheten av dem så smädar de honom eller henne och skriker och är hotfulla."

Vår diskussion tog oss inte längre.
Jag kunde inte rubba min åsikt om just åsiktsfrihet och att vi alla har rätt att demonstrera - även de som inte har samma åsikt som vi själva, till och med dem som är helt emot allt vad människovärde och demokrati heter. Han kunde inte dämpa sin frustration. Förvisso förståeligt.

Eftersom jag "ser så svensk ut" får jag aldrig höra några rasistiska kommentarer men igår hörde jag en som fick mig att studsa till lite. Jag vet ju att människor har rasistiska åsikter - men på något sätt förstår jag det inte riktigt...

Jag var på väg genom spärrarna i Märsta och framför mig stod en kvinna och talade i mobiltelefon samtidigt som hon skulle genom spärren. Den hon valt fungerade inte så hon bytte till den bredvid.
Och så hände det. En halv sekund. En kort, liten (?), kommentar...
Framför henne står en kvinna som också ska genom spärren...vi kör det i slow-motion.

Precis innan den första kvinnan ska dra sitt kort vänder hon sig om mot kvinnan med mobilen och väääser
"Stå inte så nära mig!"
Det går en sekund innan jag förstår. Hon väser det till kvinnan för att hon är svart. För att hon är svart vill hon inte att hon ska stå så nära henne.

Obehagligt. Mycket mycket obehagligt. Och svårt att förstå om man inte själv drabbas. Jag börjar förstå vad mannen som demonstrerade mot nazistvåld pratade om.
Det är det där jag inte kan förstå, det där jag inte "kan välja". Och jag är så tacksam för det, skamset tacksam.

Obehagligt. Mycket mycket snabbt. Och mycket mycket obehagligt.

5 kommentarer:

  1. Den här kommentaren har tagits bort av bloggadministratören.

    SvaraRadera
  2. Hej alla läsare!

    Jag har tagit bort en kommentar på grund av innehåll.
    Jag är dock glad att jag har fått en kommentar vill jag säga...jag håller fast vid att vi får ha olika åsikter. Benfast.

    Det jag ville säga här är en förklaring på vad jag menar med "tacksam för det, skamset tacksam" i mitt inlägg.
    Det betyder inte att jag är skamsen över att vara vit.
    Varför skulle jag vara det? Jag kan inte göra något åt detta. Det är ett faktum.
    Däremot kom "skammen" in i att jag insåg, där och då, att jag faktiskt inte utsätts för sådana här typer av saker och att jag inte insett vilken kraft det kan ligga i en okänd persons hat mot en annan.
    Trots att jag själv inte utsatts för sådana här typer av saker känner jag en hel del personer som blir utsatta för sådant, i vardagliga situationer. Och jag tycker helt enkelt inte om det.

    Mitt inlägg är inte ett inlägg i någon debatt utan ett försök att vara ärlig med vad som hände mig i den här situationen.

    För att vara extra tydlig vill jag markera att jag inte tycker om rasism, rashat, nazism eller någonting liknande och jag försöker att arbeta med de fördomar om andra (alla typer av fördomar!) som jag vet att jag har.

    Tack för att ni läser och för att ni reagerar. Reaktion är viktigt...skriv på!

    SvaraRadera
  3. Jag antar att den borttagna kommentaren handlade om nagonting i stil med att det finns manga olika typer av fordomar, oavsett hudfarg? Sasom handikapp till exempel. Eller det faktum att man som jag ar kvinna! Jag har fatt en hel del vast till mej i Stockholm nar jag ar ute med nagon som har ett forstandshandikapp, till exempel, av kostymkladd man pa pendeln: 'kan du flytta pa henne? Hon stor mej'. Jag antar att det du syftar pa ar att alla fordomar ar obehagliga, och extra mycket nar man ser nagot som man inte tankt pa forut. For mej var det snarare samhallets syn pa handikapp som fick mej att ma illa och bli ganska forvanad! Jag ar daremot inte skamsen, bara glad att jag slipper vara sa dum som en del fordomsfulla manniskor ar!

    SvaraRadera
  4. "Hon väser det till kvinnan för att hon är svart. För att hon är svart vill hon inte att hon ska stå så nära henne."

    Och hur fasiken vet du detta?

    SvaraRadera
  5. Kommentaren som togs bort handlade om flera frågor och var skriven av en öppenhjärtlig rasist med åsikter om vad jag skrivit i mitt inlägg.

    Det är lite ovant att få igång en sådan här "debatt" med människor jag inte känner MEN den fyller säkert ett syfte.

    Jag vill oavsett vad folk känner markera starkt att mina inlägg är personliga. De uttrycker känslor och intryck jag har upplevt och känt. Och i det hänseendet kan jag ju aldrig VETA med säkerhet det jag skriver om att kvinnan i inlägget väste så mot en annan människa för att denna var svart MEN för mig var det väldigt tydligt i sitt sammanhang. Min åsikt alltså. Inte fakta och tabeller eller statistik - då kanske ni får leta vidare till en annan typ av blogg.

    SvaraRadera