onsdag 22 oktober 2008

Om bönen

Under förra helgen (fredag till söndag) firades en Stiftsfest som jag förut skrivit lite om här på bloggen. En av dem som var där som en del av ett seminarie var Marcus Birro som jag haft bland de bloggar jag läser ett tag nu. Tyvärr har han stängt ner bloggen efter hatiska kommentarer och jag hoppas att han återkommer med sina inlägg snart igen, även om jag absolut måste respektera och förstå hans beslut att sluta.

Innan han stängde ner hann han dock skriva lite om bönens kraft och jag blev väldigt berörd av att läsa det han hade skrivit, trots att jag själv inte befann mig på just det här seminariet den här dagen. Läs gärna hans blogginlägg här.

I dagens samhälle går allting så fort. Ibland har man inte möjlighet att andas och att ta ett steg tillbaka och lyssna till sig själv. Jag tror att detta är mycket viktigare än vad vi någonsin kan förstå och uppmanar till att ta det lugnt och vila i livet. Att ta det lugnare och tänka igenom så att inte bara kroppen hänger med, utan även hjärta och hjärna. I veckans kyrkans tidning skrev Gunnar Olofsgård om vårt inre rum. Väl värt att läsa och reflektera kring - även om man inte är troende! Tyvärr kan jag inte länka eftersom jag inte kan hitta artikeln på tidningens hemsida men om ni kommer över en tidning så kan ni läsa "Din egen kammare" på sid 28.

AB IMO PÉCTORE!

1 kommentar:

  1. Det fanns aven en valdigt bra artikel om att helga vilodagen i tidningen Dagens helgbilaga for ett par veckor sedan, nu har jag tyvarr glomt bort vilket datum det var. Men det ar ganska intressant tycker jag att vi forsoker att folja de andra budorden men ganska lattvindigt skiter i Sondagen, vilket jag tror handlar mindre om just Sondagen, men mer om en vilodag, vilken som helst. Jag har varit hemma sjuk en hel vecka nu, for forsta gangen pa sakert over 10 ar, och jag har aldrig kant mej sa frisk :) Nar man jobbar i ett valdigt hogt tempo, sarskilt inom en foretagskultur, sa ar det valdigt likt hjarntvatt faktiskt. Jag haller med, vila och sortera intryck ar jatteviktigt.

    SvaraRadera