måndag 13 oktober 2008

Halsduk i mohair!

Pysselvirkningen nummer ett!

Det här är mitt långtidsprojekt som börjar närma sig sitt slut. Förhoppningsvis så är jag klar till vintern när jag behöver den och då har det tagit lååång tid. Det första som var klurigt var att lära sig mönstret utantill - det är färre saker att "haka" upp minnet på i det här mönstret än normalt. Det andra var att (när jag väl lärt mig mönstret) inte göra fel, garnet gör det helt omöjligt att repa och det är inte kul att behöva slänga en näst intill färdig ruta.

Mönstret virkas i rutor och virkas sedan ihop i rader om tre rutor. I originalet kallas halsduken för "stola" och virkas i tråkigt och kritvitt bomullsgarn, med det här garnet blir mönstret mer levande och får en egen struktur. Garnet (och mönstret) är köpt på Sallys Garn på Ringvägen. Det är den garnaffär som ligger så där behändigt nära. Jag har varit helt förälskad i det här projektet ända från början men nu när jag börjat närma mig slutet så har jag lite svårt att bestämma hur lång halsduken ska få bli.

Helst vill jag avsluta snabbt men det blir nog det här sista nystanet också innan jag är klar - och sedan är det allt fästande och det sista "puffandet" innan jag kan börja värma halsen med den!
När som helst hoppas jag...ska nog virka imorgon när jag åker pendel i en timme!
Härlig höstgöra!

AB IMO PÉCTORE (ur hjärtats djup)

1 kommentar: